Van wie is dit landschap? Een terugblik

“Ga in je eentje wandelen en laat je voeten je brengen. Tot er een moment komt waarop je denkt: ‘Hé, hier is iets bijzonders aan de hand. Dit moet ik onderzoeken’. Deze opdracht levert de meest wonderlijke en fantastische verhalen op!”

Filosofie en het landschap

Ecoloog-filosoof Matthijs Schouten van Staatsbosbeheer is ‘gespotlight’. Hij vertelt over het project ‘Natuurwijs’ van Staatsbosbeheer en Natuurcollege: de natuur als klaslokaal. En over het effect dat dit project heeft op deelnemende kinderen. Ze zijn niet alleen significant meer geïnteresseerd in de natuur, maar ook in elkaar! Natuureducatie zorgt voor meer verbinding.

Bevlogen vervolgt hij zijn verhaal, over hoe je vanuit filosofisch perspectief op verschillende manieren de werkelijkheid (de natuur) kan duiden. Op een cognitieve manier, die gericht is op taal, het benoemen, zintuigelijke waarneming en ordening en op een manier gestoeld is op intuïtie, emoties, poëzie, metaforen, mythe, kunst! Schouten: “Wanneer je zo kunt kijken dat de wereld zich écht kan laten zien, dan word je overal getroffen door het wonder van het bestaan.”

Tot slot vertelt hij over verschillende soorten landschappen; veranderende, statische, mede gevormd door de mens of puur natuur. En over wat dat doet met de mens.

Aan de slag!

Na de lezing volgt er een workshopronde:

  • De iPad, een nieuw palet onder leiding van Ruben Peters. Ruben, na afloop: “We hebben ‘speed paintings’ gemaakt: snelle impressies die je onderweg maakt en creatiever zijn dan een foto. Er zijn hele leuke resultaten uitgekomen!” Voor docenten die de smaak te pakken hebben gekregen: bekijk hier een aantal handige stappen, tips en links.
  • Veranderend landschap onder leiding van Dorien Wijstma. Dorien: “Ik heb hedendaagse kunstenaars laten zien die ingrepen in het landschap hebben gemaakt. Die sporen zichtbaar hebben gemaakt, verhalen uit het landschap hebben verteld of van afval dingen in het landschap hebben toegevoegd. Hiermee laten kunstenaars maatschappelijke onderwerpen zien, waarmee je kunt aansluiten bij de beleveniswereld van jongeren.”

Meer?

Op 24 maart vond de online inspiratiebijeenkomst ‘Van wie is dit landschap?’ plaats. Daarbij we sloten we aan bij een actueel landelijk thema: Ode aan het landschap. Wil je ook deelnemen aan een activiteit van Kunst Centraal? Check dan de agenda!