Game on!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Ontdek hoe je op een simpele manier een ‘serious game’ kunt maken die je echt online kunt spelen. Met de historische locaties en personages bedenk je zelf hoe het spel gaat lopen. Wordt het een escaperoom, een adventure game of een detective?! Dat is aan jou!

Training cultuurcoördinator VO

8 bijeenkomsten Voortgezet Onderwijs

Wil jij een erkend en gecertificeerd cultuurcoördinator worden? Volg dan onze training!

Koning van Karton

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Koning van Karton is een speelse dans-, theater- én livemuziekvoorstelling over vriendschap, elkaar ontmoeten, samen spelen en vrienden delen.

Wie Woont of Werkt Waar?

3 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

André is dijkgraaf in Wijk bij Duurstede. Hij weet alles van water en dijken. Hij zit alleen met iets lastigs ... , iets waar hij jullie hulp goed bij kan gebruiken. Helpen jullie hem de komende weken met oplossingen?

Zeb.

3 lessen Groep 6 Kunstmenu

Dit is het verhaal van Imara, Ravi, Jayden, Katinka, Noepy, Max, Ziva, Lev, Annabelle, Meral, Wies, Ozzie en de rest. En van Ariane natuurlijk. Wist je dat Ariane een zebra is?

Catching Cultures Orchestra Houten

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Kunstmenu

In deze lessen maken de leerlingen kennis met muzikanten en instrumenten uit de Arabische cultuur. En ze maken een muziektheaterconcert mee.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Groeten van Leo

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

In ‘Oorlog zonder vader’ beschrijft schrijfster Martine Letterie haar herinneringen aan het leven van haar opa. Hij zat in de Tweede Wereldoorlog in Kamp Amersfoort.

Streetart in je straat

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Laat je inspireren door Streetart Frankey en maak je eigen streetart. Met zijn manier van kijken en werken maak je van de straat het grootste museum van Nederland!

Woorden in de wijk

4 lessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Overal vind je woorden. Kijk maar eens om je heen in de klas, op het speelplein en in de wijk. In dit project verzamelen de leerlingen woorden en maken er woordkunst van.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

De toren van Archidor

3 lessen Groep 5-6
Groep 6
Kunstmenu

Misschien ken je het. Je raakt iets kwijt. Iets belangrijks. Doe niet als Hans. Ga nooit zoeken! Deze voorstelling spelen we als waarschuwing: Als je iets kwijt bent, jammer dan!

Bij jou en bij mij

7 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma, Cultuurzoekers

In dit project onderzoek je je geboorteplek, kleding, lievelingseten en taal. Ga je zelf jabberen en komt er een dramadocent met een speciaal verhaal in de klas.

Stad in de middeleeuwen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

De leerlingen maken kennis met Gijsbert, een jongen die 650 jaar geleden in Dorestad leefde. Via hem komen zij meer te weten over het leven in de middeleeuwse stad.

Clip & Klaar

3 lessen Groep 1-2 Kunstmenu

Kleuters maken een animatiefilmpje met abstracte vormen gemaakt door kunstenaar Merijn Hos. Niet het verhaal, maar beweging, vormen, patronen en kleuren staan centraal.

Sporen in het land

4 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Zandverstuivingen, heide en bos kenmerken het landschap van de Soesterduinen. In dit landschap zien we sporen van het verleden. De leerlingen voegen hier hun eigen (tijdelijke) sporen aan toe.

Wind in de zeilen

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Een echte molenaar leidt de kinderen rond in zijn domein. Wanneer werd deze molen gebouwd? Wat was zijn functie? En hoe werkt hij? En hoe leefde een molenaar?

Bon Dia

3 lessen Groep 3-4 Kunstmenu

Bon Dia is Goeiemorgen in het Papiaments. Deze voorstelling is een bonte parade liedjes uit Curaçao, Aruba en Bonaire voorbij. Ze worden in Papiaments en Nederlands gezongen.

Zooi! Mooi?

4 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma, Cultuurzoekers

Je hoort hem vaak al van ver, met zijn rammelende kliko’s en grote, stoere wagen: de held van iedere kleuter, de vuilnisman! We zingen voor hem en bewegen als hij.

Het mysterie van…

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Zoek een geheimzinnige foto in het plaatselijke nieuwsblad. Waar is het? Wat is daar aan de hand? Los het mysterie op en schrijf als een echte journalist een verhaal voor de krant.

Van wie is die koffer?

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?

NAT! Erfgoed

4 lessen + keuzelessen Groep 3-4 Cultuurprogramma

Professor Spetter houdt van alles wat nat is en…spettert. Van water dus. Alleen weet ze er nog niet zoveel van. Samen met de leerlingen gaat de professor op onderzoek uit.

Langs de Limes

6 lessen Groep 5-6 Cultuurzoekers

Dwars door onze provincie loopt de Limes, de grens van het Romeinse Rijk. Wat deden de Romeinen in Nederland? En wat lieten ze achter? Duik in de wereld van de Romeinen...

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Belle en het beest

4 lessen + keuzelessen Groep 7-8 Kunstmenu

Vijftig musici van het Balletorkest en gerenommeerde acteurs spelen op een bonte collage van hoogtepunten uit de klassieke muziek het sprookje van Belle en het Beest.

No story, just life

3 lessen Groep 7-8 Kunstmenu

‘No Story, Just Life’ vertelt de persoonlijke reis van Georgios Lazakis. Hij is de zoon van migranten. Thuis krijgt hij de Griekse cultuur mee en buiten groeit hij op met de Nederlandse.

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Dit herdenken wij!

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Overal vind in Nederland vind je monumenten, ook in jouw gemeente. Maar wie bepaalt er waar een monument komt, over wat of wie, en hoe dat eruit komt te zien?

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Plaatselijke figuren

5 lessen Groep 5-6 Cultuurprogramma

Aan de hand van oude foto's maken de leerlingen kennis met de bewoners van vroeger. Met een fotograaf maken zij vervolgens hun eigen groepsportret voor de toekomst.

Sribi Switi

2 lessen Groep 3 Kunstmenu

Sribi Switi is 'slaap lekker' in het Surinaams. Met hiphopdansstijlen als popping, waving, tutting en robotics creëren de twee dansers en een beatboxer een droomwereld.

Hoofdschatten

4 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Kunstenares Alice Jetten verzamelt haar gedachten en ervaringen in potjes om er later kunstwerken van te maken. De leerlingen gaan bij Alice in de leer over hoe je je eigen hoofdschatten kan verzamelen.

Beeld voor beeld

3 lessen Groep 5-6 Kunstmenu

Wist jij dat je voor een animatiefilm wel 24 beeldjes per seconde nodig hebt? Wat een werk, dat animeren! En wie kan daar beter over vertellen dan een animatiekunstenaar?

Doordenkers gezocht

4 lessen Groep 7-8 Cultuurprogramma

Om het klimaatprobleem op te lossen hebben we creatieve denkers nodig. Pavèl van Houten helpt je om de doordenker in je leerlingen te vinden. In ieder kind schuilt een wereldvernieuwer.

Koffer vol verhalen

5 lessen Groep 1-2 Cultuurprogramma

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij blijkt vol onbekende voorwerpen te zitten. Hoe noem je het? Wat kun je ermee? En vooral: van wie is toch die koffer?