Een schatkaart van het schoolplein

Negen studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht hebben voor Kunst Centraal een zintuigen-speurtocht ontworpen. De speurtocht gaat onderdeel uitmaken van het project ‘De buurt in beeld’. Kunst Centraal staat open voor mogelijkheden om via opdrachten voor school jonge makers bij onze projecten te betrekken.

De studenten ontwierpen vijf speelkaarten met dierenpersonages: de vleermuis kan goed horen, de hond kan goed ruiken, de arend kan ver zien, de aap kan goed voelen en de muis kan goed proeven. De kinderen gaan in kleine groepjes aan de hand van opdrachtjes met de speelkaarten op ontdekkingstocht naar plekken op het schoolplein. Alle plekken die ze vinden tekenen ze met een tekeningetje en tekstje in op een kaart. Bij elke plek laten ze een token achter. Als alle groepjes klaar zijn met zoeken geven zij hun kaart met tekeningetjes en teksten door aan een ander groepje. Dat gaat aan de hand van de kaart op zoek naar de tokens die zijn achtergelaten. Zo kijken zij of de kaart die is getekend een kaart is waar je ook mee kunt navigeren. De leerkracht speelt de rol van de wijze uil die het spel begeleidt.

De studenten maakten het spel in het kader van een module ludodidaktiek die de HKU aanbiedt aan al haar studenten. Wij bedanken Evy van Mazijk, Annick Scheerder, Jet Knoben, Jasper Folmer, Maartje Smits, Milene Hoff, Emily van Rossum, Timo Dalm en Mare Mulder voor hun tomeloze inzet en voor het prachtig vormgegeven resultaat! We zullen de les vanaf volgend jaar in het project opnemen.