Rembrandt proeven

‘Wij, rondleiders, willen kinderen vaak de hele tentoonstelling laten zien. Het hele museum. Wat ik vandaag geleerd heb is dat je niet altijd het hele verhaal hoeft te vertellen. Je kunt er ook voor kiezen om bij een paar voorwerpen of schilderijen stil te staan. Als je daar echt de tijd voor neemt, vergeten ze dat nooit meer.’

Proeflokaal: kijk, denk en verwonder!

Op dinsdag 11 juni organiseerden Landschap Erfgoed Utrecht en Kunst Centraal samen met het Centraal Museum een proeflokaal. Centraal stonden twee methoden om met kinderen naar kunst te kijken: Visual Thinking Strategies en Visible Thinking in the Museum. De 24 deelnemers, afkomstig uit musea en historische verenigingen en een aantal ZZP’ers, maakten kennis met een nieuwe manier van rondleiden.

Twee methodes

Visual Thinking gaat uit van drie basisvragen: Wat gebeurt hier? Waaraan zie je dat? Wat valt er nog meer te ontdekken? De leerkracht of rondleider kruipt in de rol van gespreksleider en benoemt steeds de waarnemingen die genoemd worden. Visible Thinking in the Museum biedt een ruimere keuze aan werkvormen. Zo is er bijvoorbeeld de opdracht om een detail te tekenen of om twee keer vijf observaties op te schrijven. In de bijeenkomst werden beide methodes kort toegelicht en vooral geoefend.

Reacties

De deelnemers waren enthousiast. “Het geeft rust om echt te kijken.” En: “Leuk om te zien wat anderen zien.” Het was ook een ontdekking dat het veel minder vermoeiend is. “Doordat je zelf actief bezig bent, houd je het veel langer vol.” Een van de deelnemers wil deze bijeenkomst met alle rondleiders in haar eigen museum doen. Zie jij dat ook wel zitten? Laat het ons dan weten. Stuur een mailtje naar Dorien Wijstma: d.wijstma@landschaperfgoedutrecht.nl