Vaste stappen

Oriëntatie
Tijdens het oriënterende gesprek zitten de directeur, cultuurcoördinator en de adviseur om tafel. Verwachtingen, verantwoordelijkheden en randvoorwaarden worden zo helder mogelijk gemaakt.

Monitoring & Evaluatie
Evi is een digitale vragenlijst die scholen helpt in kaart te brengen waar ze staan op het gebied van cultuureducatie. Evi geeft tips en ideeën voor vervolgstappen. Het biedt geen kant-en-klaar plan voor de toekomst, maar helpt scholen een eigen plan te ontwikkelen.

Ontwikkelvraagstuk
Op basis van de uitkomsten van Evi wordt de school ondersteund in het bepalen en definiëren van de ontwikkeling die ze graag door zouden willen maken. Dit wordt uitgewerkt in een route- of ambitieplan voor de komende periode.
Na het opstellen van het route- of ambitieplan gaat de uitvoering van start. De doelen en activiteiten die zijn beschreven zijn onderdeel van een of meerdere deelgebieden. Deze deelgebieden geven houvast en ondersteuning bij het verduurzamen en borgen van cultuureducatie in de school.
Deelgebieden

Visie
Een duidelijke missie en visie vormen het fundament van goed cultuuronderwijs. De missie beschrijft het ‘waarom’ (waarom doen we wat we doen?), de visie geeft richting aan het ‘hoe’. Een sterke visie weerspiegelt de waarden van de school en helpt bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten.

Plan van aanpak
Het plan van aanpak beschrijft hoe cultuureducatie binnen de school vorm krijgt: Welke activiteiten worden ingezet voor leerlingen? Wat is de rol van docenten, zowel in de uitvoering als in hun professionele ontwikkeling? En hoe worden externe partners – zoals culturele instellingen – structureel betrokken?

Professionalisering
Om cultuureducatie goed neer te zetten op school, is het belangrijk dat het team over de juiste deskundigheid beschikt. Dit kan via inspiratiesessies, teamtrainingen of andere vormen die passen bij de school. Samen met de school bepaal je waar behoefte aan is en wat versterkt kan worden.

Samenwerking
De samenwerking met culturele (erfgoed) instellingen kan bijdragen aan betekenisvolle cultuureducatie voor leerlingen en de school.