Sporen in het land

Sporen in het land

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen vertellen wat Mari Shields en Johan Sietzema in de film maken.
    • Ze begrijpen dat landart kunst is die gemaakt wordt op een bepaalde plek in het landschap, met behulp van de natuurlijke materialen die dat landschap heeft voortgebracht.
  • Voorbereiding
    • Bekijk zelf de film ‘Sporen in het land’
    • Lees de achtergrondinformatie bij de film
    Achtergrondinformatie van ‘Sporen in het land’

    Filmmaker Robbert Bleys toont in deze film het tot stand komen van een kunstwerk van twee landschapskunstenaars: Johan Sietzema en Mari Shields.

    Landart, oftewel landschapskunst, is te omschrijven als:

    • kunst die gemaakt wordt op een bepaalde plek in het landschap;
    • met behulp van de natuurlijke materialen die dat landschap heeft voortgebracht;
    • met de bedoeling om (aspecten van) dat landschap te tonen, ofwel de beschouwer zich bewust te laten worden van (dit aspect van) het landschap.

    Landart wordt daarom bijna altijd ter plekke gemaakt, en moet ervaren worden in samenhang met het omringend landschap. Misschien is wat de kunstenaar maakt op zichzelf nog geen landart; dat wordt het pas als het in de omgeving geplaatst is.

    Johan Sietzema

    Johan maakt in de film een werk van wilgentenen die horen bij het Utrechtse polderlandschap. Johan vlecht de buigzame twijgen in een raamwerk van steviger takken, die hij in de grond gestoken heeft, en bouwt zijn kunstwerk zo stukje bij beetje op. De wilgentakken in de grond zullen in het voorjaar weer uitlopen en het kunstwerk zo een nieuw aanzicht geven.

    Mari Shields

    Mari zaagt stukken van een omgevallen boom in het bos. Ze laat haar assistent de rest van de boom omhoogtakelen en omdraaien. Mari bekijkt de omgekeerde boom van alle kanten en besluit hoe ze de boom, op zijn kop, zal terugplaatsen in het bos, ‘alsof-ie daar loopt’. Met haar kettingzaag zaagt ze de takken op de juiste lengte. Ze laten de boom voorzichtig zakken, en na wat gemanoeuvreer staat die op zijn plaats.

Binnenkort bezoeken we De Geer, waar we aan het werk gaan. In de vorige les hebben we door middel van korte opdrachtjes dingen geleerd over die plek.

  • Op wat voor manier kunnen we in het gebied zelf meer leren over de plek, denk je?
  • Heb je daarvoor andere mensen nodig? Wie?

Film over landart

Bekijk samen de film ‘Sporen in het land’. Je ziet 2 landschapskunstenaars aan het werk: Johan Sietzema en Mari Shields.

Bespreek de volgende vragen klassikaal:

  • Wat vind je van het werk van deze kunstenaars?
  • Wat maakte Johan, waarmee deed hij dat?
  • Wat maakte Mari, hoe deed ze dat?
  • Hebben de kunstenaars ook spullen gebruikt die niet in het landschap thuishoren?
  • Johan en Mari waren allebei druk bezig om het kunstwerk precies goed in het landschap te plaatsen. Snap jij hoe zij weten wat ‘precies goed’ is? Waarom zou de plek zo belangrijk zijn?
  • Het werk van Mari verschilt erg van dat van Johan. Wie ziet er ook een duidelijke overeenkomst?
  • Waarom zou deze kunst ‘landart’ of ‘landschapskunst’ worden genoemd?